Digitaaliset palvelut
Satakunnan hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialueen digitaalisissa palveluissa saat terveyteesi, hyvinvointiisi tai arjen huoliisi liittyvää hoitoa ja ohjausta kokeneilta ammattilaisiltamme. Palvelussamme voit:
- keskustella ammattilaisen kanssa,
- saada arvion hoidon tai palvelun tarpeestasi,
- ohjautua tarvittaessa etävastaanotolle tai -tapaamiselle.
Voit asioida tunnistautuneena tai nimettömästi. Kun tunnistaudut, saat käyttöösi laajan valikoiman palvelujamme. Tunnistautumiseen tarvitset pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin. Yleisiä neuvoja voit kysyä nimettömästi ilman tunnistautumista.
Voit tunnistautua myös kesken asioinnin. Ammattilainen voi ohjata sinut tunnistautumaan, jos asiasi hoito vaatii tunnistautumista.
Yhteystiedot
Asiakaspalvelun chat
Neuvomme ja ohjaamme oikean palvelun pariin, kun et tiedä mihin olla yhteyksissä.
Jos tarvitset terveydellistä neuvontaa tai asiasi koskee ajanvaraamista, olethan yhteydessä omaan terveysasemaasi.
Meiltä saat myös apua digitaalisiin palveluihin.
Hätätilanteessa soita 112 ja muissa kiireellisissä asioissa soita päivystysapuun 116117.
Asiakkaiden digituki
Asiakkaille digitukea tarjoamalla autetaan heitä asioimaan digitaalisesti, vahvistetaan heidän digitaitojaan ja sujuvoitetaan sote- ja digipalveluiden käyttöä.
Digitukea tarvitsevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja ammattilaiset. Satakunnan hyvinvointialueella molemmista näkökulmista on kuvattu omat toimintamallit.
Asiakkaat saavat jokaiselta hyvinvointialueen ammattilaiselta:
- Digitukea yksikössä käytössä olevista digitaalisista palveluista
- Tietoa Sata-alueen digitukipalveluista
- Yleisellä tasolla tietoa kaikista Sata-alueella käytettävistä digipalveluista
Kaikista Sata-alueella käytössä olevista digitaalisista palveluista ohjausta ja neuvontaa sekä tietoa Satakunnan alueella yleistä digitukea tarjoavista tahoista asiakkaille tarjoavat:
- Asiakaspalvelu (puhelimitse ja chatin kautta)
- Ikääntyneiden palveluiden chat
- OLKA-pisteet (arkisin virka-aikaan ilman ajanvarausta)
- Jalkautuva digituki: Funteeraamo ja Ikäkeskuksen pysäkki
Asiakkaille digitukea tarjotaan myös erilaisissa Sata-alueen järjestämissä tapahtumissa, tempauksissa, koulutuksissa ja kiertueilla. Hyvinvointialueen verkkosivuilla on Asioi digitaalisesti -osio, jonne on kuvattu Sata-alueella käytössä olevat digitaalisen asioinnin palvelut sekä tietoa niistä. Sivustolta löytyy linkkejä verkossa tarjottavien digitukipalveluiden pariin. Sata-alueen verkkosivuja päivitetään säännöllisesti.
Digitaalinen sote-keskus
Digitaalinen sote-keskus on keskitetty digitaalinen palvelu, johon asiakas voi ottaa yhteyttä esimerkiksi älypuhelimeen ladattavalla Sata-sovelluksella tai hyvinvointialueen verkkosivujen kautta. Digitaalinen sote-keskus on kaikille satakuntalaisille keskitetty palvelu asuinpaikasta riippumatta, joten toiminta tukee paitsi koko Sata-aluetta, myös erityisesti syrjäseutuja sekä paikkakuntia, joihin jää ainoastaan sote-piste muutosohjelman myötä. Digitaalinen sote-keskus mahdollistaa asukkaiden yhdenvertaisen hoitoon pääsyn terveyspalveluihin eli jatkossa asiakkaalla on mahdollisuus sujuvaan ja yhdenvertaiseen digiasiointiin hoitajan tai lääkärin kanssa koko Satakunnan alueella. Digitaalinen sote-keskus mahdollistaa myös puolesta asioinnin, eli esimerkiksi ikäihmisen terveysasioita voi sovelluksella hoitaa hänen omaisensa.
Erochat
Erochatissä voit kysyä eroon liittyvistä palveluista ja avun saamisesta. Chatissä voit jakaa huolia tai pulmia perheen erotilanteeseen ja lasten hyvinvointiin liittyen. Vastaajina toimivat eroauttamisen ammattilaiset. Tarvittaessa ohjaamme sinut tilanteeseesi parhaiten sopivan palvelun piiriin.
Chatin kautta ei voi tehdä ajanvarauksia.
Ikääntyneiden palveluiden chat
Chatissä voit kysyä ikääntyneiden palveluista.
Kiireellisissä terveyteen liittyvissä asioissa soita päivystysapuun 116117.
Hätätilanteessa soita 112.
Lapsiperheiden ja nuorten chat
Voit keskustella palvelussa lasten, nuorten ja perheiden erilaisiin elämäntilanteisiin liittyvistä tuen tarpeista ja haasteista.
Chatin ollessa kiinni voit myös olla yhteydenottopyynnön avulla meihin yhteydessä missä ja milloin vain. Sinun ei tarvitse kirjautua palveluun - riittää, että täytät ja lähetät pyynnön, ja olemme sinuun yhteydessä 1-3 arkipäivän kuluessa.
Kysymyksesi voi olla mikä tahansa. Se voi liittyä omaan tilanteeseesi tai joku perheestäsi, ystävistäsi tai muista läheisistäsi voi tarvita apua tai tukea.
Jos asiasi koskee ajanvarausta, ota yhteyttä suoraan sinua hoitavaan ammattilaiseen tai yksikköön.
Akuutti- tai hätätilanteissa soita 112.
Mielenterveyden chat
Chatissa voit kysyä mielenterveyspalveluista. Tarvittaessa ohjaamme sinut tilanteeseesi parhaiten sopivan palvelun piiriin. Chatin kautta ei voi tehdä ajanvarauksia.
Hätätilanteessa soita 112 ja muissa kiireellisissä asioissa soita päivystysapuun 116117.
Nepsy-chat
ADHD, Autisminkirjo, Asperger, Tourette, kehityksellinen kielihäiriö... nämä kaikki ovat yhteiseltä nimeltään neuropsykiatrisia häiriöitä. Myös henkilöillä, joilla ei ole neuropsykiatrista diagnoosia, voi olla nepsy-piirteitä, jotka vaikeuttavat arkea. Piirteet voivat vaikuttaa arjen askareisiin, toimintakykyyn, sosiaalisiin suhteisiin tai jaksamiseen.
Oletko mietteliäs omista mahdollisista nepsypiirteistäsi? Mietitkö, mistä saisit apua? Tarvitko neuvoa läheisesi auttamisessa? Tai haluatko ammattilaisena tukea nepsy-piirteistä asiakastasi paremmin? Nepsy-chat auttaa, kun kaipaat ohjausta ja neuvontaa nepsy-asioihin liittyen!
Pelastustoimen digitaalinen asiointi
Tervetuloa asioimaan alueesi pelastuslaitoksen kanssa. Suomesssa on 21 pelastuslaitosta, jotka huolehtivat pelastustoimen tehtävistä ja toiminnoista. Asiointi tapahtuu pääsääntöisesti siinä pelastuslaitoksessa, jonka alueelle esimerkiksi rakennukset ja rakennelmat, yritystoiminta tai yleisötilaisuus sijoittuvat. Täällä voit asioida sähköisesti 24/7. Lisätietoja saat alueesi pelastuslaitokselta. Pelastuslaitokset palvelevat kiireettömissä asioissa virka-aikaan.
Päihde- ja riippuvuuschat
Chatissä tarjoamme päihde- ja riippuvuuspalveluiden neuvontaa. Tarvittaessa ohjaamme sinut tilanteeseesi parhaiten sopivan palvelun piiriin. Chatin kautta ei voi tehdä ajanvarauksia.
Terveyspalvelu chat
Palvelemme sinua maanantaista perjantaihin kello 8.00-22.00. Terveyspalvelu chatissä terveydenhuollon ammattilaiset auttavat sinua terveyteesi liittyvissä asioissa reaaliaikaisesti. Chat alkaa oirearviokyselyllä.
Jos tarvitset etälääkärin vastaanottoa, veloitamme palvelusta lääkärin käyntimaksun. Löydät asiakasmaksujen määrät etusivun Palvelut kaikille -osiosta.
Chatin kautta ei ole mahdollista hoitaa suun terveydenhuollon asioita tai uusia PKV-lääkereseptejä.
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen digitaalinen lomake
Lomakkeen käyttöönottamisen myötä sekä ammattilaiset että yksityishenkilöt voivat tehdä yhteydenoton digitaalisesti.
Lomakkeen käyttöönottamisen myötä sekä ammattilaiset että yksityishenkilöt voivat tehdä yhteydenoton digitaalisesti.
Yhteydenottolomakkeen täyttäminen ei vaadi vahvaa tunnistautumista.
Saapuneet yhteydenotot käsitellään sosiaali- ja kriisipäivystyksessä, jossa tehdään tilanne- ja kiireellisyysarviointi sekä tarvittavat jatko-ohjaukset muihin sosiaalihuollon palveluihin.
Puolesta asiointi Länsi-Porin sote-keskus
Satakunnan hyvinvointialueen palvelupisteillä Satasairaalassa, Länsi-Porin sote-keskuksessa ja Rauman sote-keskuksessa
voit valtuuttaa läheisesi tai luottohenkilösi hoitamaan puolestasi sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalista asiointia sekä apteekkiasiointia.
Palvelu on tarkoitettu täysi-ikäisille henkilöille, joilla ei ole digitaalisia tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia. Valtuudet tallennetaan Suomi.fi-valtuuksiin ammattilaisen toimesta.
+358 44 701 3213
Puolesta asiointi Rauman sote-keskus
Satakunnan hyvinvointialueen palvelupisteillä Satasairaalassa, Länsi-Porin sote-keskuksessa ja Rauman sote-keskuksessa
voit valtuuttaa läheisesi tai luottohenkilösi hoitamaan puolestasi sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalista asiointia sekä apteekkiasiointia.
Palvelu on tarkoitettu täysi-ikäisille henkilöille, joilla ei ole digitaalisia tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia. Valtuudet tallennetaan Suomi.fi-valtuuksiin ammattilaisen toimesta.
+358 41 732 1203
Puolesta asiointi Satasairaala
Satakunnan hyvinvointialueen palvelupisteillä Satasairaalassa, Länsi-Porin sote-keskuksessa ja Rauman sote-keskuksessa
voit valtuuttaa läheisesi tai luottohenkilösi hoitamaan puolestasi sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalista asiointia sekä apteekkiasiointia.
Palvelu on tarkoitettu täysi-ikäisille henkilöille, joilla ei ole digitaalisia tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia. Valtuudet tallennetaan Suomi.fi-valtuuksiin ammattilaisen toimesta.
+358 2 627 7007